15 gyakori adatbiztonsági hiba, amit minden vállalkozás elkövethet

Minden vállalkozásnak van egy olyan munkatársa, aki hajlamos a biztonsági bakikra. A technológiai világban az adatbiztonság olyan terület, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. Egy kis mulasztás is elegendő lehet ahhoz, hogy a vállalat érzékeny adatai veszélybe kerüljenek. Ebben a cikkben életszerű példákon keresztül mutatjuk be a leggyakoribb adatbiztonsági hibákat, hogy Ön elkerülhesse ezeket és egy lépéssel a többiek előtt járjon.

  1. Gyenge jelszavak használata

    Ismerős, amikor valaki az "admin123" jelszót használja mindenhez? Az ilyen egyszerű és könnyen kitalálható jelszavak ajtót nyitnak a hackereknek. Egy gyenge jelszó olyan, mintha nyitva hagyná éjszakára a bejárati ajtót. Használjon erős, egyedi jelszavakat, amelyek tartalmaznak kis- és nagybetűket, számokat és speciális karaktereket. A kétlépcsős azonosítás (2FA) alkalmazása további védelmet nyújt, így biztosítva, hogy az adatok valóban csak az arra jogosultak számára legyenek elérhetők.

  2. Rendszeres frissítések elmulasztása

    Bizonyára Ön is ismer olyan munkatársat, aki sosem frissíti a szoftvereket (például a céges laptopján), mert "működik ez így is". Az elavult szoftverek biztonsági rései miatt a rendszer könnyen támadhatóvá válik. Az ilyen hozzáállás eredményeként a céges adatok kiszolgáltatottá válnak a támadásokkal szemben. Rendszeres frissítések és patch-ek telepítésével biztosíthatja, hogy rendszere a legújabb biztonsági javításokkal legyen ellátva, így csökkentve a támadások esélyét.

  3. Adatok titkosításának hiánya

    Titkosítás nélkül az érzékeny adatok könnyen hozzáférhetők bárki számára, aki fizikai vagy hálózati hozzáférést szerez azokhoz. A titkosítás olyan, mint egy zár, ami biztosítja, hogy az adatok csak azok számára legyenek olvashatók, akik rendelkeznek hozzá a megfelelő kulccsal. Ez különösen fontos, ha a mobil adathordozó eszközök (pl.: laptop, tablet, okostelefon) eszközök elvesznek vagy ellopják őket, mivel a titkosítás nélküli adatokhoz így könnyen hozzáférhetnek arra nem jogosultak, s visszaélhetnek azokkal.

  4. Phishing támadások felismerésének elmulasztása

    Mindannyian ismerünk valakit, aki minden bejövő e-mailt megnyit, s az azokban lévő érdekes linkekre is mindig rákattint. A phishing e-mailek ártalmatlannak tűnhetnek, de súlyos károkat okozhatnak, mivel segítségükkel a támadók érzékeny információkat szerezhetnek meg. A csapat tagjainak oktatása arra, hogy hogyan ismerjék fel a gyanús üzeneteket, kulcsfontosságú. A phishing támadások elkerülésének első lépése a felkészültség: tanítsa meg alkalmazottait arra, hogy soha ne kattintsanak gyanús linkekre és ne adják meg személyes adataikat sem ismeretlen oldalakon.

  5. Biztonsági mentések hiánya

    Gondoljon arra az esetre, amikor egy kolléga elveszíti minden adatát egy gépleállás miatt vagy egy zsarolóvírus támadásra, amikor a vírus minden fájlt letitkosít a megtámadott munkahelyi számítógépeken vagy a szerveren. Ha nincs biztonsági mentés, az adatvesztés katasztrofális lehet. Rendszeres biztonsági mentéseket kell készíteni, hogy az adatvesztés esetén gyorsan vissza lehessen állítani mindent. A mentéseket külön helyszínen vagy a felhőben tárolva biztosíthatja, hogy cége működése zavartalanul folytatódhasson még egy súlyos adatvesztés esetén is.

  6. Gyenge hozzáférés-kezelés

    Az "én mindenhez hozzá kell, hogy férjek" típusú hozzáállás komoly biztonsági kockázatot jelent. Az érzékeny adatokhoz csak azok férjenek hozzá, akiknek valóban szükségük van rá. Ez azt jelenti, hogy minden alkalmazottnak csak annyi hozzáférése legyen, amennyi szükséges a munkája elvégzéséhez. Rendszeres felülvizsgálatokkal biztosíthatja, hogy a jogosultságok naprakészek maradjanak, illetve hogy a korábbi alkalmazottak például ne férjenek hozzá az adatokhoz a munkaviszonyuk megszűnése után.

  7. Mobil eszközök védelmének hiánya

    Az okostelefonok és táblagépek ugyanolyan sebezhetők, mint a számítógépek. A mobil eszközöket védeni kell jelszóval, titkosítással és távfelügyeleti-, illetve távvezérlési lehetőséggel, hogy az adatokat biztonságban tudja, még akkor is, ha az eszközök elvesznek vagy ellopják őket. Ez különösen fontos a vállalati környezetben, ahol a mobil eszközök gyakran hozzáférnek érzékeny adatokhoz és vállalati hálózatokhoz (pl.: a céges levelezéshez). Gondoskodjon róla, hogy a mobil eszközök biztonsági intézkedésekkel legyenek ellátva, hogy minimalizálja a kockázatokat!

  8. Kérjen ajánlatot

  9. Nem megfelelő tűzfal beállítások

    A megfelelően beállított tűzfal olyan, mint egy védelmi vonal a támadók ellen. Ha nincs megfelelően konfigurálva, a hálózat sebezhetővé válik. Egy tűzfal szűri a bejövő és kimenő forgalmat, és biztosítja, hogy csak a jóváhagyott forgalom érhesse el a hálózatot. Rendszeresen ellenőrizze és frissítse a tűzfal beállításait, hogy a legújabb fenyegetések ellen is védve legyen. A megfelelő tűzfal konfiguráció csökkenti a támadások kockázatát és megvédi a hálózatot a kívülről érkező fenyegetésektől.

  10. Adatvédelmi szabályok figyelmen kívül hagyása

    Sok helyen az adatvédelmi szabályzat betartását csak formalitásnak tekintik, pedig ezek a szabályzatok elengedhetetlenek a jogi megfelelés és az ügyfelek bizalmának megőrzéséhez. Az adatvédelmi előírásokben rögzített szabályok betartása nemcsak a törvényeknek való megfelelés miatt fontos, hanem azért is, mert segít megőrizni a vállalat jó hírnevét és biztonságban tartani az ügyfelek adatait. Biztosítsa, hogy vállalkozása minden előírást betart és átlátható adatkezelési gyakorlatot folytat!

  11. Biztonságtudatossági képzések hiánya

    Az alkalmazottak képzése nélkülözhetetlen a biztonsági fenyegetések elleni védekezésben. Az ismétlődő képzések segítenek csapatának felismerni a veszélyeket és megfelelően reagálni rájuk. A biztonságtudatosság kialakítása és fenntartása hosszú távon segít csökkenteni a biztonsági incidensek számát és súlyosságát. Legyen Ön az, aki mindig naprakész és felkészült, és biztosítsa, hogy csapata is ugyanígy legyen felkészülve!

  12. A biztonsági sérülésére utaló jelek figyelmen kívül hagyása

    Az a kolléga, aki minden figyelmeztetést ignorál, katasztrófát okozhat. Azonnal reagáljon minden biztonsági incidensre, hogy minimalizálja a károkat és gyorsan helyreállítsa a rendszereket. Egy jól kidolgozott incidenskezelési terv életmentő lehet, és segíthet gyorsan visszaállítani a normál működést egy támadás vagy adatvesztés után. Ne hagyja figyelmen kívül a kisebb figyelmeztetéseket sem, mert ezek nagyobb problémák előjelei lehetnek!

  13. Nyilvános Wi-Fi használata

    Ismerős az a helyzet, amikor egy kávézóban dolgozva a nyilvános Wi-Fi-re csatlakozik? Bár kényelmes, egyben rendkívül veszélyes is lehet. A nyilvános hálózatok gyakran nem biztosítanak megfelelő védelmet, így a hackerek könnyen hozzáférhetnek távolról is a nyílt WI-FI-n keresztül az Ön gépén lévő érzékeny adatokhoz. Egy VPN használata megoldást nyújthat, mivel titkosítja az internetkapcsolatát, ezáltal biztonságosabbá téve a nyilvános hálózatok használatát. Ne feledje, hogy a biztonság és az adatvédelem elsődleges szempont, még akkor is, ha egy csésze kávé mellett dolgozik.

  14. A fizikai biztonság elhanyagolása

    Az adatbiztonság nemcsak a digitális világban fontos, hanem a fizikai térben is. Például, ha valaki a nyitott irodában hagyja a laptopját, illetéktelenek könnyen hozzáférhetnek ahhoz és annak tartalmához. Fontos, hogy az iratokat is ugyanúgy el kell zárni mindig, mert ugyanez a kockázat esetükben is fennáll, ha nyitva marad véletlenül az iroda. Biztosítsa, hogy az érzékeny adatokat tároló eszközök védett területeken legyenek és mindig zárolja az eszközeit, amikor nem használja őket, zárja be a felügyelet nélkül hagyott irodát! A további biztonsági megoldások, mint például a beléptető rendszer és a zárható fiókok szintén növelik az adatbiztonságot.

  15. Alkalmazások és eszközök engedély nélküli használata

    Az úgynevezett „árnyékinformatika” – amikor az alkalmazottak engedély nélkül használnak különböző alkalmazásokat és eszközöket – komoly kockázatot jelenthet a vállalat számára. Ezek az eszközök és alkalmazások nem mindig felelnek meg a vállalati biztonsági szabványoknak, így könnyen támadhatóvá válhatnak. Az informatikus bevonásával és az engedélyezett alkalmazások listájának kialakításával csökkentheti ezt a kockázatot. Győződjön meg róla, hogy minden új alkalmazást alaposan ellenőriznek, mielőtt a munkatársak használatba veszik őket.

  16. Nem megfelelő naplózás és nyomon követés

    A biztonsági események naplózása és nyomon követése nélkül nehéz felderíteni, hogy mi történt egy támadás vagy incidens során. A naplózás segít az események visszakövetésében és az esetleges hibák gyors azonosításában. Rendszeres auditok és naplóelemzések elvégzésével biztosíthatja, hogy minden szokatlan tevékenységet időben észrevesznek. A megfelelő naplózási és nyomon követési gyakorlatok bevezetése hozzájárul a biztonsági rendszerek átláthatóságához és hatékonyságához.

A biztonság megvalósítása nem egyszeri, hanem folyamatos feladat, ami tudatos és következetes odafigyelést igényel. A fent említett gyakori hibák elkerülése segíthet abban, hogy vállalata adatbiztonsági szempontból erős és ellenálló legyen. Ne feledje, hogy a leggyengébb láncszem (azaz az ember) határozza meg a biztonság szintjét, ezért minden kolléga bevonása és képzése kulcsfontosságú. Ha segítségre van szüksége az adatbiztonság növelésében és a legújabb megoldások alkalmazásában, forduljon bizalommal a HANGANOV-hoz. A HANGANOV Kft. átfogó megoldásokat és szakértői támogatást kínál a vállalkozások számára, hogy elkerüljék a biztonsági hibákat és megvédjék az érzékeny adatokat. Legyen előrelátó és proaktív, hogy elkerülje a hibákat és biztonságban tartsa az érzékeny adatokat.

Többet szeretne tudni?
Kérjen ajánlatot!

Küldjön nekünk üzenetet vagy kérjen ajánlatot gyorsan pár kattintással! Ajánlatkérésnél kérjük, hogy adja meg telefonszámát is, hogy mielőbb fel tudjuk venni Önnel a kapcsolatot az ajánlat részletes tartalmának egyeztetése céljából!

Ajánlatkérés - ajanlat@hanganov.hu